Agrárgazdasági Hírportál

Élelmiszeripar

Csokimikulás-gyártásban nagyhatalom vagyunk

Tavaly a koronavírus-járvány negyedik negyedévi hulláma ellenére sem csökkent a hazai csokoládéfigura-vásárlás; a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe szerint idén is azonos, vagy növekvő kereslet várható. Évente több millió, hivatalos nevén „üreges formacsokoládé figurát” értékesítenek Magyarországon.

Közzétéve:

csokimikulás
Cikk megosztása:

A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint

csaknem 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással,

az üreges formacsokoládét gyártók közül pedig a legnagyobb a Nestlé.

A multinacionális vállalat diósgyőri gyárában előállított csokifigurákat 20 országba exportálják, évi 4000 tonna mennyiségben, amely mintegy 120 millió figurát jelent.

A Nestlé a hazai piac 80 százalékát látja el, a többi termék kisebb üzemek kibocsátásának eredménye. Tapasztalatok szerint, mind a multinacionális, mind pedig a hazai gyártók egyaránt megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, ilyenkor még a kisebb gyártók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni.

Mint szinte minden területen, itt is jelentős a gyártáshoz felhasznált alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés,

amely a klimatikus viszonyokra visszavezethető terméskiesés, és a megnövekedett kereslet együttes hatása. Az átlagot meghaladó mértékben növekedtek a papír alapú csomagolóanyagok árai is az utóbbi hat hónapban. Megfigyelhetők a vásárlói szokások változásai is, amely többek között a magasabb minőségű termékek, valamint a funkcionális élelmiszerek iránti kereslet élénkülésében fejeződik ki. Az édesipari termékeknél is teret nyert a cukormentes termékek iránti fokozott igény.

Az adventi időszakhoz köthető üreges Mikulás-figura fogyasztói népszerűsége azonban töretlen, ebből a termékből a gyártók 8 millió darabot értékesítenek a hazai piacon.

A mikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi. Kisebb mennyiségben készülnek például az üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű mikulások. A mikulások esetében azonban nincs olyan gazdag íz kínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódik. Az elmúlt év híres terméke volt a nemzetközi sajtóban is megjelent „maszkos mikulás”, a lajosmizsei Rimóczi László cukrászmester innovációja, amely elnyerte a Magyar Édességgyártók Szövetségének innovációs díját is.

NAK Sajtó

Cikk megosztása: