Oktatás
Halászati szakmérnök képzés
A Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karán 2021. őszi félévében indul a Halgazdálkodási szakirányú továbbképzés (Halászati szakmérnök képzés). A kar határozott szándéka, hogy az érdeklődők, gyakorló szakemberek minél nagyobb létszámmal el tudják érni az új igényeknek megfelelően aktualizált 2 féléves levelező képzésünket, ezért a jelentkezési határidőt 2021. szeptember 17., péntekig meghosszabbították.

Halászati szakmérnök képzési adatok:
- Szak neve: Halgazdálkodási
- Indított szakirányok, specializációk: —
- Képzési terület: agrár
- Képzési ciklus: szakirányú továbbképzés
- Képzés munkarendje: levelező
- Szakért felelős kar:
Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar - Szakfelelős: Dr. Stündl László egyetemi docens
- Képzési idő:
- félévek száma: 2 félév
- az oklevélhez szükséges kreditek száma: 60 kredit
- összes kontaktóra száma: 216 óra
- Szakmai gyakorlat ideje, kreditje, jellege: –
- A szakképzési és kimeneti követelményei:
Felvétel feltétele:
A szakképzésre jelentkezhetnek a következő képzési területeken felsőfokú (legalább B.Sc., főiskolai vagy ezzel egyenértékű) végzettséggel rendelkezők, akik a halászat, vagy azzal kapcsolatos területeken dolgoznak, vagy kívánnak dolgozni: agrár, műszaki, természettudományi, gazdaságtudományi, jogi és igazgatási, társadalomtudományi és pedagógusképzés.
Bár a képzés gyakorlat orientált, előny, ha a jelentkező rendelkezik általános és specifikus szakmai előismeretekkel (pl. felhasználói szintű számítógépes ismeretek, halászati, halgazdálkodási és/vagy vezetői ismeretek).
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Elsajátítandó kompetenciák:
A végzett szakmérnökök képesek lesznek halászati vállalkozást alapítani és vezetni, halászat területén szakigazgatási és egyéb adminisztratív tevékenységeket ellátni, vízi erőforrások hasznosítását célzó fejlesztési projekteket generálni, megvalósítani. A végzetteknek lehetőségük van a Debreceni Egyetemen futó halászati, akvakultúra vagy biológia témájú Ph.D. képzésekbe bekapcsolódni.
Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- Természettudományi alapismereti tárgyak,
- Biológiai ismeretek
- Műszaki és technológiai ismeretek
- Gazdálkodási és üzemvezetési ismeretek
Személyes adottságok:
- A halászati szakmérnök-képzés célja olyan alkotói tevékenységre alkalmas szakemberek továbbképzése, akik képesek a szakterületükön jelentkező vezetési és szakmai (gyakorlati, fejlesztési, oktatási, kutatási) feladatok önálló megoldására, valamint a tudomány legújabb eredményeinek a termelésben történő alkalmazására.
- A személyes kompetenciák között elsődleges a gyakorlatiasság, problémamegoldó képesség, kreativitás, valamint a szervezői és vezetői készségek (felelősségtudat, döntésképesség, rugalmasság, türelmesség, önfegyelem)
- A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
- A szakmérnök feladata a halászati termelés és a hozzákapcsolódó egyéb termelő, illetve szolgáltató és adminisztrációs tevékenységek irányítása, a termelési-tenyésztési folyamatok tervezése, fejlesztése, szervezése, koordinálása. Ennek részeként különösen:
- közreműködés a termelés szerkezetének kialakításában, termelési programok, programváltozatok kidolgozásában, az erőforrások racionális felhasználásában;
- részvétel ágazati technológiák, illetve komplex termelés-technológiai rendszerek kidolgozásában, ezek alkalmazásában és továbbfejlesztésében;
- természetes vizek halgazdálkodásának tervezése, szervezése, irányítása;
- az ágazati éves és időszakos gazdasági eredmények elemzése;
- a termelés, feldolgozás, termékforgalmazás irányítása, tervezése, szervezése;
- az ágazati termelőeszköz-gazdálkodás irányítása, a műszaki fejlesztés szervezése, koordinálása;
- a munkaerő-gazdálkodás és anyagi érdekeltség elveinek meghatározása, a végrehajtás ellenőrzése, elemzése;
- rövid- és középtávú tervek kimunkálása;
- kutató-, fejlesztő, oktató- és ismeretterjesztési munka végzése.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és azok kreditértékei:
- A szakmérnök-képzés természet- és társadalomtudományi ismeretek megszerzésére épül, a szakmai- és irányítási készségek érvényesítésének követelményével. Ennek elérését szolgálják a mellékelt tanterv tárgyai.
- Általános és szakmai alapozó ismeretek, amelyekhez az Informatika, biometria, Anatómia élettan és a Halegészségtan, kórtan (az összóraszám 15 %-a, 8 kredit) tartozik.
- Szakmai ismeretek, amelyekhez a hidrobiológia, vízgazdálkodás, haltenyésztés, halak takarmányozása, tógazdasági tartástechnológia, természetesvízi halgazdálkodás, halfeldolgozás, intenzív halnevelés (összóraszám 70 %-a, 37 kredit) tartozik.
- Gazdasági ismeretek, amelyekhez az ágazati tervezés illetve ágazati ökonómia (az összóraszám 15 %-a, 8 kredit) tartozik.
- A szak tanterve: mellékelve
- A követelmények teljesítésének ellenőrzési, értékelési rendszere (szakdolgozat, záróvizsga):
A képzési és kimeneti követelményekben leírtaknak és a DE Tanulmányi és vizsgaszabályzatának megfelelően.
Sor-
szám |
Tárgyak | Kredit | Kontakt óra (tanóra) | Egyéni
felkészü-lés (óra) |
1. félév | 2. félév | Számonkérés módja | ||||||
Összes | Előadás | Gyakor-lat | Kontakt hetek | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||||||
1. | Informatika, biometria | 4 | 16 | 10 | 6 | 16 | 8 | 8 | K | ||||
2. | Anatómia, élettan | 2 | 8 | 8 | 8 | 8 | K | ||||||
3. | Ökológia, hidrobiológia* | 5 | 20 | 14 | 6 | 20 | 10 | 10 | Z | ||||
4. | Vízgazdálkodás és vízi környezet* | 4 | 16 | 10 | 6 | 16 | 6 | 6 | 4 | K | |||
5. | Halászati állattan | 2 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | K | |||||
6. | Hal genetika és -tenyésztés * | 5 | 20 | 10 | 10 | 20 | 4 | 16 | Z | ||||
7. | A halak takarmányozása* | 5 | 20 | 14 | 6 | 20 | 4 | 16 | K | ||||
8. | A halgazdálkodás gépei | 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | K | ||||||
9. | Halegészségtan, kórtan | 2 | 8 | 8 | 8 | 8 | K | ||||||
10. | Tógazdasági tartástechnológia* | 6 | 24 | 14 | 10 | 24 | 18 | 6 | Z | ||||
11. | Halfeldolgozás | 2 | 8 | 4 | 4 | 8 | 4 | 4 | K | ||||
12. | Ágazati ökonómia | 6 | 24 | 14 | 10 | 24 | 12 | 12 | Z | ||||
13. | Temészetesvízi halgazdálkodás | 4 | 16 | 10 | 6 | 16 | 10 | 6 | K | ||||
14. | Intenzív halnevelés | 2 | 8 | 4 | 4 | 8 | 4 | 4 | K | ||||
15. | Kiegészítő ágazatok** | 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | K | ||||||
16. | Ágazati tervezés | 2 | 8 | 2 | 6 | 16 | 8 | Gy | |||||
Diplomadolgozat*** | 7 | 42 | – | ||||||||||
Összesen | 60 | 258 | 142 | 74 | 224 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | – |
Jelmagyarázat:
* : A tárgy oktatása végén a tárgyhoz kapcsolódó esettanulmány/esszé.
** : Túrizmus, sporthorgászat, víziszárnyas tenyésztés, stb.
***: A 2 szemeszter során folyamatosan végzett munka
K: Kollokvium, Z: Záróvizsga, Gy: Gyak. jegy
Kiegészítés:
- A 16. tárgy (esettanulmány/tervezés) készítése egy kiválasztott témából, az ágazati ökonómia és a választott téma felelőseinek együttes konzultációi alapján történik.
- A záróvizsga tárgyai: Ökológia, hidrobiológia, Haltenyésztés, Tógazdasági tartástechnológia és Ágazati ökonómia
